The Precious Heritage of Sicily

Een droomreis die uitkomt. Al lang stond deze bestemming op onze lijst. We gaan een maand
genieten op Sicilië. Via de site airbnb.nl boekten we Casa Mario, een huis in Chiaramonte Gulfi. Dit stadje ligt boven op een berg, in het zuidoosten van dit prachtige eiland. We reden met de auto
naar Genova en vandaar met de boot, die er 21 uur over doet om uiteindelijk in Palermo aan te
meren. Dat we de boot hebben gepakt bleek later een juiste keuze, want we hoorden al snel dat veel Sicilianen dit ook doen wanneer ze naar het noorden van Italië reizen. In Palermo namen we een hotel dat wij via booking.com geboekt hebben. De volgende dag kon onze reis op Sicilië beginnen.

Chaos maar indrukwekkend, prachtig en fascinerend is het, wanneer we vanuit ons hotel, langs de
kust Palermo uitrijden en de binnenlanden van Sicilië inrijden. Palermo, wat een drukte, wat een
verkeer en wat een getoeter. Waarom Italiaanse auto’s achteruitkijkspiegels hebben blijft voor ons
altijd nog een raadsel. Laat staan richtingaanwijzers, want die weten de meeste Italianen toch niet te vinden. Aangezien we het Italiaanse verkeer goed kennen, manoeuvreren we zonder enige moeite
door deze hectiek. Over trottoirs lopen veel mensen tussen marktkramen, waar de dagelijkse handel plaatsvindt. Even later schieten we de snelweg op. Althans op de kaart is het een snelweg. In de
praktijk rijden er fietsers, driewielige vrachtwagens en scooters met bellende Italianen erop. We
rijden dwars door de bergen richting het zuiden. We zijn stil van dit indrukwekkende ruige landschap. Wat we zien zijn bergen die bewerkt zijn voor landbouw, vee, groen, huizen en af en toe een klein dorp boven op een bergtop. Naarmate we verder landinwaarts rijden, zien we ook veel huizen die verlaten zijn en ook niet meer dan wat stenen in dit landschap voorstellen. De reis nam vier uur in beslag over dit grote eiland als we aankomen in Chiaramonte Gulfi.

Chiaramonte Gulfi is een middeleeuws stadje boven op een bergtop waar wij een maand lang zullen
wonen. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaren van onze nieuwe Siciliaanse woning, in
het centrum van een stadje wat een en al geschiedenis uitademt. Dit is wat we zoeken: authentiek
Italië. Nadat we onze auto hebben uitgepakt, verkennen we onze nieuwe woonplaats. Zoals bekend zijn de Sicilianen bijzonder gastvrij en dat merk je meteen, want we worden door de plaatselijke
bevolking bekeken en begroet. Na wat rondstruinen door middeleeuwse straatjes en wat chillen op
een bankje met een wijds uitzicht over het landschap, belanden we in ristorante Majore. Hier eten
we heerlijk authentiek Siciliaans en laten onze eerste dag van dit avontuur de revue passeren.

Wat een schoonheid. Zo wonderschoon is het Zuid-Siciliaanse landschap. We rijden door de bergen
en heuvels met zon en blauwe lucht. We gaan over slingerende wegen door ruig landschap. Sommige stukken zijn groen, andere dor en liggen vol stenen. Naarmate we Noto naderen rijden we door olijfgaarden. Het is oktober, maar als je de lucht ruikt lijkt het wel lente. Je ruikt de schoonheid en puurheid van de natuur.

Noto is het toppunt van Siciliaans barok en het pas gerestaureerde centrum is zo perfect dat het
lijkt op een filmdecor. De schoonheid wordt grotendeels bepaald door het kalksteen waarvan het
is gebouwd. De tinten lopen uiteen van goud naar abrikoos. We lopen langs alle indrukwekkende
paleizen, kerken en andere gebouwen die Noto rijk is. Samen met nog 7 andere barokke steden in
zuidoost Sicilië staat Noto op de Unesco Werelderfgoedlijst.

De volgende dag is het tijd voor een wandeling in de natuur. We gaan naar de oase van Vendicari.
Dit betoverende natuurreservaat ligt een aantal kilometers verwijderd van Noto. In deze wilde oase
van zoutmoerassen verblijven duizenden trekvogels. Via goede paden lopen we door de prachtige
natuur. Met de zee aan ons ene zijde en de zoutmeren aan de andere zijde lopen we richting Cala
Mosche, een van de mooiste baaien van Sicilië en een populaire locatie voor filmopnames. Wat een zaligheid om hier te lopen en wat een rust. We komen maar een paar andere wandelaars tegen.

Chiaramonte Gulfi bleek achteraf de juiste keuze te zijn om een huis te huren. Niet alleen het huis
en het stadje zijn mooi, maar qua ligging ook. Vanuit hier zijn vele steden en natuurreservaten goed
te bereizen. Op nog geen half uur rijden liggen Ragusa Ibla en Modica, twee charmante steden die
we een paar keer hebben bezocht. We slenteren door de bochtige straatjes van de middeleeuwse
stad Ragusa Ibla. Deze museumstad, ook barok, is gerenoveerd en hier vind je naast cultuur, stijlvolle hotels en restaurants. De straten zijn grotendeels verkeersvrij met mooie gevels van goudkleurige kalkstenen paleizen en stadshuizen. Absoluut hoogtepunt is Piazza del Duomo met uiteraard uitzicht op Duomo di San Giorgio. Wat een pracht en praal.

Een andere mooie en bloeiende barokke stad is Modica. Deze stad is gebouwd op de hellingen van
een steile kloof. Op een plaatselijk informatiepunt aan de Corso Umberto I, halen we een kaart met
verschillende stadswandelingen. We lopen en klimmen door een doolhof van straatjes en gaan
langs prachtige architectuur en bezienswaardigheden. Eén daarvan is de machtige Chiesa di San
Giorgio met zijn trap van 250 treden. Terug beneden aan de Corso Umberto I is het gezellig druk op straat met zijn barretjes en terrassen vol mensen. Hier kopen wij chocolade, want daar is deze stad beroemd om.

Wat verder aan de kust ligt Siracusa. Het is warm wanneer we dwalen door straatjes die mooi en
sfeervol zijn, maar ook verpauperde, waar waarschijnlijk al sinds de Grieken niemand meer heeft
gewoond. We zijn op zoek naar het oude centrum Ortygia, één van de oudste steden van Sicilië.
Ortygia is eigenlijk een eiland van een kleine vierkante kilometer, verbonden door twee bruggen
aan de stad Siragusa, waarop het historisch centrum van de stad is gelegen. Een stad die al ver voor het jaar 0 is gesticht door de Grieken. Dwalend door een doolhof van oude straatjes vinden we het
centrum. De stad ademt gezelligheid en geschiedenis uit. Straten zitten vol gezellige barretjes en
restaurantjes waaruit jazz muziek klinkt, wat de gezelligheid in de straat verhoogt. Na een bezoek
aan de Duomo, bezichtigen we ook het Parco Archeologico della Neapolis. Hier vind je een van de
beste opgravingen van Sicilië uit Griekse en Romeinse tijden.

Naast al het toeren en het bezoeken van schitterende steden, hebben we ook tijd gemaakt voor een
wandelingen in het Siciliaanse landschap. Als je door dit magnifieke landschap rijdt, heb je gewoon
zin om uit de auto te springen en te genieten van het mooie weer, de aangename temperatuur en
Moeder Natuur. Eerder hadden we al genoten van oase van Vendicari, een natuurreservaat aan de
kust. Onze tweede wandeltocht gaat door het ravijn Pantalica en is spectaculair. We lopen over de
bergtop op rotsachtige geitenpaadjes langs de grotten van Necropoli di Pantalica. Het gebied zit vol
oude graven, woningen en tempels en werd sinds de oudheid bewoond. Het blijft fascinerend om
te ontdekken hoe en waar mensen geleefd hebben. Het is uitkijken waar je loopt, want het smalle
voetpad gaan omhoog en omlaag, is bezaaid met brokken steen met hagedissen en zelfs een slang
die langs je voeten schieten. Met de zon hoog aan de hemel en midden in dit indrukwekkende
natuurgebied is dit op en top genieten.

‘Allora, zijn jullie al in Taormina geweest? ‘ vraagt de eigenaresse van il supermercato. Druk met
bekende Italiaanse handgebaren wordt duidelijk gemaakt, dat als je op Sicilië bent dat je Taormina
gezien moet hebben. Ok, zo gezegd zo gedaan. Een kleine twee uur rijden via een prachtige route
met de Etna continu naast ons, zien we Taormina. Een middeleeuwse stad, op een hoge met
cipressen en subtropische vegetatie begroeide rots aan de kust. De auto staat geparkeerd en
we lopen door de 15de een wereld in van prachtig onderhouden middeleeuwse huizen, kerken en piazza’s, maar ook schitterende en vooral dure winkels. Dat deze stad populair is bij toeristen is duidelijk. Wanneer we uiteindelijk boven op de Teatro Creco staan kan onze dag niet meer stuk. Vanaf hier hebben we een adembenemend uitzicht over Taormina, de kust en de Etna. Die toevallig nog een keer laat zien dat hij niet slaapt. De eigenaresse van il supermercato heeft gelijk. Taormina moet je zien als je op Sicilië bent.

We zijn inmiddels gewend aan afstand vs tijd dat hier op dit eiland afgelegd moeten worden wil je
een bestemming bereiken. Je moet rekening houden met de wegen die slingeren door bergen en
heuvels. Grote stukken kun je niet hard rijden in verband met haarspeldbochten, maar ook kom je
joggers, fietsers, schapenherders tegen en vrachtwagens die met moeite een berg opkruipen. We
hebben 128 km te gaan, waar we volgens de navigatie 2 uur en 16 min over doen. We gaan naar
de Valle dei Templi in Selinunte dat bij Agrigento ligt. Dit gebied bevat de meest indrukwekkende
verzameling van goed bewaarde Griekse tempels buiten Griekenland. We lopen ruim drie uur door
dit prachtige park, wat op de Unesco lijst staat, en krijgen een goede indruk van de indrukwekkende omvang van de vroegere stad Selinunte.

Wat een heerlijke tijd hebben we gehad en wat hebben we genoten van het mooie plaatsje
Chiaramonte Gulfi, gelegen op een berg en omringd met dennenbossen. Een plaatsje dat ook ‘Het
Balkon van Sicilië’ wordt genoemd, door zijn weidse uitzicht over de omringende valleien en zee. Het is een mooie, goed onderhouden barokke plaats, met klinkerstraten, paleizen en kerken. Je kunt hier helemaal onthaasten en ronddwalen door doolhofachtige middeleeuwse straatjes. Het is ook een plaats waar je door de mensen wordt begroet en er tijd is voor een praatje in de winkels en op straat. Hier hebben wij echt van het Siciliaanse leven geproefd. Na alle zonnige dagen op dit eiland, is de tijd aangebroken om weer verder te gaan. Met een tjokvolle auto rijden we richting Palermo, want hier vandaan vertrekt ’s avonds de boot naar Genova. Voor een laatste bezoek aan Palermo is niet veel tijd. Na een lunch schieten we de straten door en bezoeken nog een aantal historische piazza’s en kerken. Het is een bliksembezoek, want onze boot ligt al klaar om te vertrekken. Onze droom, een reis naar Sicilië, is uitgekomen.

La bella Italia sempre la piu' bella del mondo!
Fare dolce far niente!

1. My wife and I are most interested in your travels in Sicily. We plan to travel there in April next year. Is it possible to send you a personal message with some questions? Thank you